Saturday, November 23, 2013

Katerer promote syarikat di blog saya...



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Khamis


17-10-2013








Semalam, sempat saya semak beberapa entri lalu ternampak komen berikut di satu entri lama saya. Berkaitan katering kenduri kahwin. Entri bertajuk “Kenduri katering tu murah, tapi...”, berkaitan saya menulis tentang menu sebuah katerer.

Saya tak berniat pun nak komplen hingga menjatuhkan mana-mana katerer, tapi sekadar kritikan seorang pengguna.




Kemudian saya jumpa 2 komen berikut:


katerer promote syarikat di blog saya 1


Bagi saya perniagaan adalah persaingan. Walaupun kita berniaga dalam line yang sama, atau kita berada di atas sekali dalam bidangnya, itu bukan bermakna kita boleh menafikan kebolehan syarikat lain, atau menyebut sesuatu yang buruk tentang mana-mana saingan kita. Saya anggap itu tidak sihat.

Seorang dealer jenama direct selling pernah sebut pada saya (puluhan tahun dulu), “Untuk jual produk kita, jangan sekali-kali hentam produk lain. Cukup menyebut, produk itu bagus tapi produk kita LEBIH bagus”. Saya setuju.

Apapun, saya mengalukan mana-mana orang, or syarikat sekalipun nak perkenalkan produk masing-masing di komen entri saya. Media sosial sangat berpengaruh dan besar kesannya hari ini. Baik buruk, kita yang kawal.

Again, saya suka nak sebut saya tidak pernah berniat untuk menjatuhkan mana-mana produk or syarikat. Tapi saya berpendapat, kritikan itu perlu. Sentiasa perlu.

Cuma jangan mudah sentap jika kena kritik. Kali setakat jual produk baru 2,3 ratus pun dah mudah sentap bila kena kritik, cemana nak berniaga ribu riban. Alahai....




katerer promote syarikat di blog saya 2


 ~...beberapa kali disindir-perli tentang betapa masamnya Laksa Asam, betapa pedasnya Asam Pedas, sungguh garing si ikan goreng juga amat panjang si kacang panjang tetapi tidak pernah sekalipun SERI BULAN merasa serik untuk terus memikat hati dan perut si HISYAM yang cerewet itu sehingga Mak Utih pula yang merasa serik...~















No comments:

Post a Comment